Dwudniowy maraton z nauką

      Możliwość komentowania Dwudniowy maraton z nauką została wyłączona

Dwudniowy maraton z nauką

 W dniach 21-22.09 uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w dwóch wydarzeniach –  Lubelskim Festiwalu Nauki oraz w Pokazach Fizycznych, które odbywały się na różnych lubelskich uczelniach.

Uczniowie klasy III a i III b uczestniczyli w dwóch projektach pt.: „Ślina lustrem naszego organizmu” oraz „Barwy świata – jak widzimy kolory”. Oba wydarzenia odbywały się na Uniwersytecie Medycznym i wzbudził duże zainteresowanie wśród uczniów. Po krótkiej prezentacji multimedialnej, dzieci badały kwasowość różnych napojów i omawiały ich wpływ na nasz organizm. 

Następną atrakcją było zwiedzanie Centrum Symulacji Medycznej –najnowszej inwestycji lubelskiej uczelni medycznej, która zgodnie z nowymi wymogami  kształci studentów- przyszłych  lekarzy, ratowników medycznych, fizjoterapeutów, pielęgniarki i położne. Za pomocą różnych symulatorów , manekinów imitujących ludzi ,  sprzętu, jak w prawdziwej np. sali operacyjnej czy na oddziale intensywnej terapii,  można tu ćwiczyć procedury diagnostyczno-lecznicze, wielokrotnie je powtarzać, aż do osiągnięcia perfekcji, co zapewne przyniesie spodziewany efekt w przyszłej pracy zawodowej i kontaktach z pacjentami. Uczniowie zostali również zapoznani z wnętrzem karetki pogotowia. Mogli do niej wejść i wysłuchać relacji ratownika medycznego dotyczącej pracy w karetce i jej wyposażenia.

Klasy V a i VI a w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki brały udział w 3 projektach. Pierwszy pt. „Chemia dla początkujących – (nie)zwykła woda” odbywał się na Uniwersytecie Medycznym i pozwolił uczniom zapoznać się z niektórymi właściwościami fizycznymi wody. Druga grupa osób uczestniczyła w warsztatach preparatyki kosmetyków pt. „Odkryj z nami barwy chemii”.  Podczas przeprowadzonych zajęć uczestnicy  mogli zobaczyć jak z prostych, ogólnodostępnych produktów można stworzyć wybrany produkt kosmetyczny, indywidualnie skomponować skład wybranego kosmetyku (krem, mydło); dowiedzieć się jakie olejki eteryczne ze sobą połączyć, aby powstał ładny zapach; w jakiej kolejności zmieszać dwie fazy kremu, aby ten nie rozwarstwił się;  sprawdzić czy z czekolady można zrobić balsam do ust.

Kolejny projekt, w którym uczniowie wzięli udział był zatytułowany „W krainie wysokich napięć czyli wysokonapięciowe pokazy fizyczne”. W ramach prowadzonych pokazów przedstawione zostały doświadczenia z zakresu fizyki wysokich napięć elektrycznych. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się, między innymi ze zjawiskiem jonizacji, czyli dlaczego powietrze może przewodzić prąd elektryczny; zjawiskiem wysokonapięciowego łuku elektrycznego oraz niebezpieczeństwami z nim związanymi; wpływem różnych materiałów na zachowanie wyładowania w powietrzu, czyli jak wyładowanie elektryczne ślizga się po butelce; oddziaływaniem wysokiego napięcia elektrycznego na ciała stałe (figury Lichtenberga); fascynującymi właściwościami Transformatora Tesli (prosty silnik jonowy, Gwiezdne Wojny na Politechnice); zjawiskiem powstawania piorunów; zachowaniem bezpieczeństwa w trakcie burzy.

Klasy VII i VIII brały udział w Pokazach Fizycznych, które odbywały się na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Wydarzenie podzielne było na 4 części pokazujące różne działy fizyki:  akustykę, hydrostatykę, mechanikę oraz elektromagnetyzm. W szeregu różnorodnych doświadczeń prowadzący przedstawili ciekawy, ale często niezrozumiały świat fizyki. Chętni uczniowie mogli uczestniczyć w pokazywanych eksperymentach. Wykonywane doświadczenia  omawiały zagadnienia fizyczne i wyjaśniały mechanizm powstawania oraz przebiegu danego zjawiska. Prezentujący często odwoływali się do wykorzystywania pokazywanych zjawisk i własności w życiu codziennym. Było to dużą wartością dodaną tego wydarzenia.

Osoby uczestniczące w omawianych wydarzeniach miały możliwość poznania niezwykłego świata nauki, czyli nowych fascynujących zjawisk  i wyjaśnienia tych, o których trochę już wiedzieli. Tego typu wydarzenia są niezastąpionym elementem nauki poprzez eksperyment i kontakt z nauką na najwyższym poziomie zarówno technicznym jak i intelektualnym.

Jolanta Antos i Małgorzata Kukiełka