Erasmus +

 

EU flag-Erasmus+_vect_POS

EARLY EDUCATION for INCLUSION 2017 – 2020

Erasmus_RISE LOGO

grecja wlochy hiszpania polska turcja rumunia francja
Grecja
Greece
Włochy
Italy
Hiszpania
Spain
Polska
Poland
Turcja
Turkey
Rumunia
Romania
Francja
France

o Erasmus+ / about Erasmus+

link_flagi_erasmus_pl link_flagi_erasmus_gb

4 kwietnia społeczność Szkoły Podstawowej nr 4 im. Jana Pawła II w Lubartowie włączyła się w obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Wśród nauczycieli i uczniów dominował w ubiorze kolor niebieski. Uczniowie z różnych klas przygotowali wystawę z najważniejszymi informacjami odnośnie trudności, z jakimi zmagają się osoby dotknięte tym zaburzeniem. Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z funkcjonowaniem w codziennym życiu. Drażni ich hałas, cisza czy nawet materiał ubrania. Nie radzą sobie z odczytywaniem emocji innych osób, nie mówią wcale lub mówią dużo. Sól może mieć dla nich kwaśny smak, a śnieg może parzyć. Mocno uzewnętrzniają swoje emocje lub głęboko je skrywają. Nie jest to złe postrzeganie świata. Jest inne i zasługuje na zrozumienie. W naszej szkole od wielu lat prowadzone są działania terapeutyczne i edukacyjne z dziećmi ze spektrum autyzmu. Poprzez wspólne zajęcia, zabawę, integrując się z rówieśnikami dzieci z autyzmem uczą się prawidłowych zachowań, komunikacji, samodzielności
Uczniowie klas trzecich wzięli udział w projekcie „Nowe przygody dzieci z Bullerbyn”. „Dzieci z Bullerbyn" napisała  szwedzka pisarka Astrid Lindgren. książka dla dzieci. Książka powstała w 1947 roku i do dziś jest jedną z ulubionych książek kolejnych pokoleń najmłodszych czytelników.  Dzieci z Bullerbyn" to historia małej Lisy, która opowiada o życiu w maleńkiej osadzie. Znajdują się w niej zaledwie trzy zagrody. Zamieszkują je: Lisa, Lasse , Bosse, Anna , Britta oraz Olle i jego mała siostrzyczka Kerstin. Dzieci z Bullerbyn nigdy się nie nudzą, mają wiele niesamowitych przygód i bujną wyobraźnię, która pozwala im wymyślać rozmaite zabawy. Dużo czasu spędzają na świeżym powietrzu, zajmując się zwierzętami i  pomagając rodzicom.   Lisa szczegółowo opowiada o szwedzkich tradycjach, celebruje święta, pilnie się uczy. Bohaterowie utworu są bardzo samodzielni, zaradni i mają świetne pomysły. Uczniowie klas trzecich postanowili napisać ich dalsze przygody  według własnego pomysłu i wykonać do nich ilustracje. W ten sposób powstała szkolna książka
 Dzień Poezji, święto obchodzone 21 marca, ustanowione zostało przez UNESCO jesienią 1999 roku.  Celem tego dnia jest promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie.  Poezja jest dla każdego - łączy ludzi w różnym wieku, o różnym pochodzeniu, poglądach czy statusie materialnym. Skłania do refleksji, poznania myśli i emocji innych ludzi, czasem wyjścia poza schemat, uważniejszego spojrzenia, zatrzymania się choć na chwilę. Pozwala widzieć i rozumieć więcej, czyni życie piękniejszym lub po prostu - bardziej znośnym. Wymaga od nas uwagi, otwartości, empatii. W naszej szkole utworzyliśmy drzewo poezji,  prezentując na nim wiersze o tematyce wiosennej.
 1 kwietnia klasa 1 a wzięła udział w spotkaniu z Klaunem Waldusiem, które odbyło się w Gminnej Bibliotece Publicznej Filia w Lisowie. Klaun zaprezentował program wypełniony  dynamicznymi scenkami, sztuczkami  oraz muzyką.  Dzieci odważnie wykonywały zadania wymyślane przez prowadzącego. Miały tez  możliwość zapoznania się ze zbiorami biblioteki publicznej przeznaczonymi dla młodych czytelników.  Dziękujemy pani bibliotekarce Barbarze Orłowskiej za zaproszenie do biblioteki.
W ramach realizacji zadań promujących czytelnictwo  uczniowie klas piątych uczestniczyli w zajęciach bibliotecznych,  w czasie których mieli wykonać grę planszową na podstawie wybranej  książki.  Wielu z nich wybrało „Czerwone krzesło”  Andrzeja Maleszki. Utwór opowiada o  przygodach  Kukiego, Filipa i Tosi. W czasie czytania książki emocji dostarczają nie tylko fantastyczne zdarzenia. W równym stopniu poruszające jest dążenie dzieci do odnalezienia rodziców, o których los bardzo się niepokoją. Z determinacją walczą o to, by być razem i wspólnie stawiać czoło kłopotom.  Efekty pracy uczniów możemy podziwiać  na zdjęciach, zaś gry wykorzystywane są do wspólnych zabaw.
 Jakub Wójcik z klasy VIIc jest jednym z najlepszych uczniów z biologii w województwie lubelskim.  Jakub został laureatem III etapu konkursu przedmiotowego z biologii, na którym uzyskał wynik 90%.Do konkursu przygotowywał się pod kierunkiem pani Beaty Wojciukiewicz. Gratulujemy Jakubowi i życzymy Mu kolejnych sukcesów !