Lubelski Festiwal Nauki

      Możliwość komentowania Lubelski Festiwal Nauki została wyłączona

pokazy (4) 25 września uczniowie klas VIa i VIb uczestniczyli w XIV Lubelskim Festiwalu Nauki. Głównym celem wydarzenia jest upowszechnianie nauki. Nasi podopieczni brali udział w kilku projektach zrealizowanych na lubelskich uczelniach: Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej, Politechnice Lubelskiej oraz Katolickim Uniwersytecie Lubelskim im. Jana Pawła II.

Pierwszy pokaz pod tytułem Zjawiska piorunowe i inne wyładowania wysokonapięciowe odbywał się na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej. Prowadzący wykonując szereg fascynujących doświadczeń pokazał uczniom piękną, ale zarazem bardzo niebezpieczną naturę wysokonapięciowych zjawisk fizycznych. Uczestnicy mogli poznać zjawisko łuku elektrycznego, wygenerować wyładowania piorunowe oraz sprawdzić czy wysokie napięcie ma talent muzyczny. Ciekawym doświadczeniem była symulacja wyładowania atmosferycznego oraz skutki tworzenia się tzw. figur Lichtenberga, które pokrywają ciało człowieka jako następstwo uderzenia pioruna. Uczniowie chętnie wykonywali eksperymenty zachowując bardzo ważną podczas tych doświadczeń przezorność.

Kolejnym projektem, w którym braliśmy udział był pokaz połączony z dyskusją pod tytułem Człowiek-Zagadka na tropie tajemnic nauki. Odbywał się on na Wydziale Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Prowadząca przeniosła nas w świat zagadek o zróżnicowanej tematyce. Świat, w którym żyjemy jest pełen tajemnic i wydarzeń, których nie potrafimy do końca wyjaśnić. Uczestnicy poznali odpowiedź na pytania: „Czy zwierzęta potrafią liczyć?” oraz „Jaka mutacja potrafiłaby stworzyć superbohatera?” Na koniec obejrzeliśmy różne złudzenia optyczne, które przekonały nas, że nie każdy widzi to samo na danym obrazku.

Na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej odbywały się warsztaty, które przeniosły nas w świat matematyki, zgodnie z tytułem projektu Zabawy z Królową Nauk.   Prowadzący przekonywali uczniów, że poznawanie matematyki może być świetną zabawą. Młodzi naukowcy poznali gry logiczne wywodzące się z różnych zakątków świata, wcielili się w rolę detektywów i rozwiązywali zagadki logiczne. Dowiedzieli się jak z kilku figur geometrycznych można ułożyć wiele ciekawych kształtów. Zajęcia prowadzili członkowie Studenckiego Koła Naukowego Matematyków „Akademia Platońska”.

Nauka na poziomie akademickim wydaje się być zbyt trudna dla uczniów w wieku szkoły podstawowej. Jednak udział w przedstawionych projektach pokazał, że za pomocą przystępnych metod i narzędzi komunikacji można zainteresować nawet tak wymagających odbiorców. Tym samym stale poszerzana wiedza, jako owoc wpisanego w ludzką naturę dążenia do prawdy, przekracza granice uniwersyteckich bibliotek, laboratoriów i sal wykładowych, aby stać się udziałem młodzieży i dzieci, którym pytania: „jak?” i „dlaczego?” są szczególnie bliskie. Lubelski Festiwal Nauki stawia sobie za cel wyjście naprzeciw tym pytaniom poprzez upowszechnianie wiedzy wśród uczniów.
Małgorzata Kukiełka